Tajemnica Trójcy Świętej w Biblii
- Syn i Duch niczym dwie ręce Boga stwarza świat
- Trójca tworzy człowieka podobnego Bogu, człowiek ma w działaniu i stylu życia naśladować Stwórcę kierując się dobrem, sprawiedliwością, prawdą
- ST traktuje Ducha Świętego jako moc, która daje życie, siły, oświeca, prowadzi do dobra, a pochodzi od Ojca i Syna
- NT pokazuje Ducha, którego posyła Ojciec i zstępuje na Maryję, aby wcielił się w Syna – Jezus wielokrotnie mówi o komunii z Ojcem w Duchu Św.
- Św. Patryk tłumaczy tajemnicę trójcy trójlistną koniczyną, a św. Cyryl porównuje do słońca, w którym Syn jest światłem a Duch ciepłem
- Dogmaty: 1)Trójca jest jednością – każda z trzech osób jest tym samym, czyli Bogiem (równe w majestacie); 2)Osoby Boskie różnią się między sobą – różni je charakter, nie majestat
- W znaku krzyża błogosławi nas Ojciec Syn i Duch, w nim prosimy ojca i Syna o łaskę w Duchu Św.
- Imiona osób określają relacje – Duch to adwokat, pocieszyciel, doradca, pomocnik, osobowa miłość łącząca Ojca i Syna, kierowana do ludzi
- Ojciec rodzi syna udzielając mu w sposób całkowity i dokonały swej istoty poprzez Ducha
- Bóg jest jednością nie poprzez osoby, ale przez naturę, wielbimy odrębność osób, jedność w istocie, równość w majestacie
- Przez łaskę chrztu jesteśmy wezwani do uczestnictwa w życiu Trójcy – pozostaje ono tajemnicą, ale nasza Dusza została w nią zanurzona
- JP II w encyklice poucza, że w eucharystii osiągamy doskonałą komunię z Bogiem Ojcem i Synem dzięki działaniu Ducha Św. (nie wystarczy wiara – trzeba trwać w łasce uświęcającej)
- Najpełniej we wspólnocie Trójcy uczestniczy Maryja, Trójca przyszła do niej i zaczęła w niej przebywać
Tajemnica Trójcy Świętej w duchowości franciszkańskiej
- Człowiek odczuwa, że żyje w rozdwojeniu, między swoim ja a resztą świata, takie istnienie objawia się jako pozbawione sensu, pokonać ten stan pomaga wiara o miłości Bożej i jedności w Trójcy
- „Syna nikt nie jest w stanie zobaczyć inaczej niż Ojca i Ducha Świętego”
- „Bóg rozmawia z Duchem Świętym w Was”
- Określa Maryję jako „Córkę i służebnicę Ojca, matkę Jezusa i oblubienicę Ducha”
- Modli się, by „rozpaleni ogniem Ducha mogli iść śladami Syna, by dojść do Najwyższego”
Wg niego bez perspektywy trynitarnej nie można dobrze zrozumieć Boga
Obecni: ks. Tomasz, Marek, Robert, Sebastian i Kasia, Artur, Wojtek i Ela, Mirek i Aga, Ela, Lidka i Krzysiek.